Aanspreekpersoon Integriteit

Sofie Van Waesberghe

Kunnen sporten in een veilige omgeving is een noodzakelijke voorwaarde om alle leden te laten groeien. De club werkt daarom met een aanspreekpersoon integriteit (API): Sofie Van Waesberghe.
Als sporter, ouder, trainer, bestuurder of andere vrijwilliger van onze sportclub kan je bij haar terecht met een vraag, vermoeden of klacht over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag.

Heb je bijvoorbeeld te maken met pesten, seksueel ongewenst gedrag, geweld, discriminatie, chantage, … ? Merk je tijdens je sportactiviteiten dat er handelingen gebeuren die voor jou niet aanvaardbaar zijn of waar je een slecht gevoel bij krijgt? Dan kan je haar daarover aanspreken.

Je kan haar mailen (sofie.van.waesberghe@gmail.com) of bellen (+32 474 44 64 13). Spreek zeker een boodschap in wanneer je haar niet onmiddellijk aan de lijn krijgt. Zo weet ze wie je bent en waarover het gaat. Ze zal je dan zo snel mogelijk terug contacteren. Zo kan je ook een persoonlijke afspraak maken met haar.

Je kan haar soms ook treffen in de buurt van de trainingszaal. Spreek haar gerust aan.

Als Club-API luistert ze naar je vraag of verhaal. Ze behandelt jouw melding in alle discretie en verleent je advies over de mogelijke vervolgstappen of doorverwijzing. Dit zonder zich inhoudelijk in de zaak te verdiepen of aan waarheidsvinding te doen.

Verder formuleert de Club-API ook adviezen over preventieactiviteiten binnen de club en helpt het bestuur met het realiseren van initiatieven op dat vlak.

Samen met de Club-API willen we een algemeen engagement aangaan en continu aandacht geven aan een gezond sportklimaat in de club. Hiervoor hebben we een gedragsscode opgesteld

De club ziet erop toe dat de gedragsregels worden toegepast door hun verschillende doelgroepen en dat de lichamelijke, geestelijke, sociale en seksuele integriteit van de sporter gerespecteerd wordt.

Op de website van Judo Vlaanderen kan je meer informatie vinden over het thema gezond en ethisch sporten.

Samen gaan we voor een gezonde en veilige sportomgeving!

Blijf op de hoogte!

Ontvang de laatste nieuwtjes automatisch in je mail.